Nieuws & blog website
Cartoon Joost Klein" alt="Het succes achter de marketingcampagne van Joost Klein">
20 juni 2024 | supportai

Het succes achter de marketingcampagne van Joost Klein

Op donderdag 9 mei stond Joost klein in de halve finale van het Eurovisie Songfestival. Dankzij de televoters (publieksstemmen) is hij 2e geworden van alle 16 deelnemers.

Hoewel hij de finale bereikte, mocht hij helaas niet deelnemen. Door een ‘dreigende beweging’ richting een cameravrouw, werd een aanklacht ingediend tegen de artiest. Dat leidde tot zijn diskwalificatie.

Desondanks wist hij meer dan 800 duizend volgers te krijgen in 3 dagen op Instagram. Ook lukte het hem een plek in de wereldwijde Spotify charts te bemachtigen.

Wie is Joost? Hoe heeft hij het voor elkaar gekregen om op het grootste muziekpodium ter wereld te staan? En dan ook nog eens voor 200 miljoen kijkers. Er schuilt een speciale marketingcampagne achter.

Wie is Joost Klein?

Joost Klein is geboren in 1997 in Friesland. Van 2010 tot 2017 was hij actief op YouTube als EenhoornJoost, waarop hij sketches maakte. In Nederland staat hij bekend om zijn nummers Friesenjung, Wachtmuziek, Albino, Ome Robert, Scandinavian Boy en 1983. Hij zingt ook in Duits en is populair geworden in België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Op jonge leeftijd rond zij 12e heeft hij beide ouders verloren. Hij keek als kind graag naar het songfestival op tv. Hij droomde ervan om daar zelf op te treden.

‘Joost Klein, droom groot!’, is zijn motto. Ondanks vele tegenslagen en mentale struggles heeft hij het waargemaakt. En hoe!

Een echte artiest én marketeer. Hij is druk bezig met alle details.

Verdiep grondig in je doelgroep

Joost Klein richt zich voornamelijk op jongeren als doelgroep. Met zijn liedje wil hij jonge mensen inspireren.

Vroeger is hij gepest, dakloos geweest en een weeskind. Hij heeft een lastige jeugd gehad psychologische hulp nodig gehad. Vooral mensen die hier tegenaanlopen wil Joost een hart onder de riem steken.

Een jonge doelgroep is ideaal voor het bekende worden in de loop van de toekomst. Op TikTok is hij onwijs  bekend met 1.7 miljoen volgers en maar liefst 38.6 miljoen like! Oef… Opvallend was dat hij in zijn marketingcampagne Facebook en Instagram zowat oversloeg.

Manifesteren met ludieke marketingcampagne

Ruim een jaar voor het Songfestival 2024 was Joost begonnen met campagnevoeren. Hij begon met grappige video’s en foto op social media. Dit leidde onder andere tot een petitie opgezet door 3FM waarin 25 duizend handtekeningen werden verzameld. In dit digitale tijdperk is het van belang jezelf te beschermen tegen cybersecurity en cybercrime.

Hij heeft tijdens ‘De Slimste Mens’ gezegd dat hij in 2024 de Nederlandse inzending zou zijn. Dit was nog totaal niet het geval en zorgde voor veel reuring.

Het liedje Europapa heeft een catchy dansbewegingen met meme potentie. Op TikTok zijn veel video’s voorbijgekomen van mensen die op het nummer dansen. Ook zijn er GIFS gemaakt. Verder had hij een webshop opgezet waar hij Cd’s verkocht van zijn nummer.

Joost creëerde een beweging. Op Instagram heeft hij een community met 360 duizend leden opgericht en mensen opgeroepen hem te helpen.

Nederlandse deelnemers van het Songfestival werden eerder bekend gemaakt in talkshows. Joost Klein deed dit op 29 februari in de ‘Avondshow met Arjen Lubach’. Dit is een satirisch programma met Arjen Lubach. Zijn charisma en vrolijkheid kwam hier goed uit de verf.

Sinds de bekendmaking van zijn song wist hij meteen drie miljoen views te krijgen. Het beste beluisterde liedje van alle deelnemers. Ook stond hij meteen op nummer 1 in de iTunes top 10.

Aangrijpend catchy nummer met een diepere laag

‘Europapa’ verwijst naar verbinding in Europa en is een ode aan zijn overleden vader (en moeder). Het refrein is bevat meermaals ‘Europapa’ en is makkelijk mee te zingen voor de buitenwereld.

Herhaling doet het vaak ook geel goed. Op TikTok plaatsen jongeren dansfilmpjes op het nummer, ideaal voor het algoritme en zijn marketingcampagne!

Ook bevat de song happy hardcore (gabbermuziek uit de jaren 90). Dit Nederlands genre is nooit eerder vertoond op het Songfestival.

Voor oudere Nederlanders is er een nostalgische verwijzing naar de televisieserie New Kids uit 2010. Gerrie zegt ‘Welkom in Europa jonguh’ in plaats van het bekende ‘Kom op jonguh’’.

Ondanks dat Joost Nederlands zit, verwijst hij ook in meerder zinnen naar andere talen. Hij zingt ‘merci’ (Frans), ‘Ich bin in Deutschland, aber ich bin so allein (Duits) en ‘Io sono in Italia (Italiaans). Verder zitten er knipogen in naar Stromae met Papaoutai, wat betekent ‘papa, waar ben je?’. Joost geeft ook shows van 45 minuten. Hierin begint hij vrolijk en eindigt hij droevig met het lied ‘Florida 2009’. Dit lied is een eerbetoon aan zijn overleden ouders. Het is hem gelukt door al zijn emoties in 3 minuten te verwerken. Een rustgevende outro met close-up draagt hieraan bij. Producer Teun de Kruif ‘Tantu Beats’ heeft bijna 500 uur in het liedje gestoken.

Influencers

Tijdens het Songfestival van 2023 was Kaarji uit Finland 2e geworden. Joost klein heeft tijdens zijn marketingcampagne hem samengewerkt. Door op social media foto’s en video’s met hem te plaatsen heeft hij veel mensen bereikt.

Dat het goede vrienden zijn, bleek ook uit het terugtrekken van Kaarjia als puntengever in de finale. Hoogstwaarschijnlijk kwam dit door diskwalificatie van zijn vriend Joost.

Unieke uitstraling

Wees jezelf. Daarmee onderscheid je je van anderen. Joost draagt een felblauw pak met hoge schouders. Het pak is gebaseerd op een schets op de tablet van Joost. Zijn bril heeft een dik zwart montuur dat zijn lichte huid complementeert. Zijn blonde haar met bakkebaarden is een opvallend kapsel.

De blauwe kleur is ook hetzelfde als de Europese vlag. En de  blauwe vogel (waar in het begin veel ophef over ontstond) staat voor vrijheid, hoop, een nieuw begin, kracht, liefde en geluk.

Na diskwalificatie populairder dan ooit

Zweedse vlag met microfoon - Sitelease

Sinds de bekendmaking van zijn diskwalificatie is zijn populariteit enorm gestegen. Op Instagram had hij eerst 600 duizend volgers. Dit is in 3 dagen gestegen naar 1,5 miljoen! En in de Spotify wereldwijde charts staat hij op plek 25 tussen grote namen als Taylor Swift en Post Malone.

Mensen staan massaal achter hem en streamen zijn song zo vaak mogelijk. In slechts een paar uur werden meer dan 290.000 handtekeningen verzameld. Helaas is het niet gelukt om hem desondanks naar de finale te sturen.

Na de finale hebben zijn goede vrienden Appie (de blauwe vogel) en Stuntkabouter (de Duitse pianist) van zich laten horen op social media. Op TikTok @Apsonarmy laat Appie zijn frustratie op een charismatische manier kwijt, waar hij bekend om staat. De video is inmiddels al meer dan 8,4 miljoen keer bekeken. Er zijn 1,4 miljoen likes gegeven. Ook is de video 115k keer opgeslagen en 78k keer gedeeld. Daarnaast zijn er meer dan 11k reacties geplaatst in slechts 1 dag.

Hoe ziet de toekomst eruit voor Joost?

In juni wordt de uitslag van het OM in Zwitserland verwacht. Op 11 mei heeft hij voor het eerst van zich laten horen met een Instagram Story. In deze video is ‘Who Let the Dogs Out’ van Baha Men te horen is lijken verschillende honden op de muziek te lopen.

Op 19 mei gaf hij voor het eerst na alle ophef, in Nederland een optreden in een tent op het Freshtival in Enschede. Klein refereerde met een paar zinnen aan het debacle in Malmö. “Mijn naam is Klein, maar je kunt me niet klein krijgen”, zei hij onder meer. Joost gaat volop touren door Europa. Nu hij populair is, is het juist verstandig om het succes meteen door te zetten. En dit zal hij vast ruim van te voren hebben gepland. Slim!

Op 27 mei heeft Joost opgetreden op een benefiet festival van rapper bbno$, in Vancouver in Canada. Het was een succesvol optreden waarin de zanger voor het eerst iets over zijn diskwalificatie bij het Eurovisie Songfestival. “Fuck Eurovision”, riep Klein voordat hij het podium verliet.

De key’s tot succes tijdens je marketingcampagne: wees jezelf en origineel, begrijp  je doelgroep, wees consistent, haak in op trends en manifesteer.